diumenge, 30 de març del 2014

CHAMONIX - ZERMATT 1a ETAPA

INTROCUCCIÓ:

Els últims dies de març i els primers d'abril vam sortir de Vic per fer la clàssica travessa dels alps per excel-lència, la Chamonix - Zermatt. De les diferents rutes que hi han vam escollir la que ens va semblar més pura, la més alpina: la dels pioners.

El més normal és partir la travessa en 5/6 jornades, nosaltres la vam fer en 4, basicament per garantir bon temps. La primera i la segona jornada no són molt  molt fortes malgrat que la primera pujada pots acusar la falta de costum d'estar per sobre de 3.000, i la tercera i la quarta són jornades llargues que no difícils.

Com a dificultat de la travessa tenim dos punts principals: el ràpel del col du Chardonnet que si estem acostumats a rapelar no té res i si no ho estem tampoc i després la pujada al plateau du colouir de 50º a la tercera jornada on depenen de les condicions de la neu pot ser més o menys fàcil. Nosaltres vam trobar la petjada feta i per tant va ser fàcil.

Hem de ser plenament concients de les nostres possibilitats, ja que aquesta travessa en malt temps pot canviar radicalment i passar a ser una travessa només apte per professionals.

Vam estar molt de sort amb el temps, cada dia ens va fer sol, però per contra la neu a les baixades estava gelada i no vàrem poder disfrutar gaire dels descensos. Val a dir tambè que un de nosaltres anava amb telemark...

Les jornades que vam fer són les següents:
  1. Argentière - Col du Chardonnet - Cabane du Trient

Distància: 12'34 km.
Desnivell: +1.055m -1.138m
Altitud màxima: 3.313m

A les 08:15 estem fent cua per agafar el telefèric de grans montets , 45 minuts després ja estem al plató posant-nos els esquís i collant les fixacions per fer la primera baixada de la Chamonix - Zermatt. La maleta pesa, vull dir que acostumats a anar pel piri amb la maleta d'atac, aquesta pesa, i quan baixem la velocitat aumenta amb el pes. La baixada del glaciar comença amb una diagonal cap a la dreta i després tira recta cap al glaciar, 800 metres més avall. Aquí fiquem pells per superar la planície del glaciar d' Argentière i comencem a afrontar la pujada al Col du Chardonnet, més fàcil del que aparenta a les fotos. Al començament està gelada i jo mateix poso ganivetes per més endavant a on la pendent afluixa treu-re-les. Sense més complicacions arribem al Col du Chardonnet on preparem el ràpel, unim les dues cordes de 30 metres i fem un nus al mosquetó, ens despengem un per un i quan l' últim és a baix ens treuen el mosquetó de la reunió i ens tiren la corda...ja estem al glaciar de Saleina. Girem cap a l'esquerre sense perdre alçada i enganxats a les roques amb els esquís als peus i sense pells per aprofitar la poca pendent que tenim fins que ja no podem més, de seguida veurem la canal de la Fenêtre de Saleina. Fiquem pells i cap allà anem, gairebé a dalt treiem esquís i pugem a peu amb els esquís a les mans fins que sortim al plateau du Trient. Allà travessem el plateau amb pells i pugem al refugi en una última pujadeta. Per sorpresa, tot i que ja ho sabíem, ens trobem amb uns coneguts de la comarca. Petem la xerrada després de sopar i encarreguem el taxi al refugi que a l'endemà ens portarà de Champex fins a Bourg St. Pierre.

Des del replanet de la sortida del telefèric de grans montets veiem el primer objectiu: el col du chardonnet 3.323m

Baixem de grans montets cap al glaciar d'argentière i fiquem pells per primera vegada

La pujada al col du chardonnet al principi pot requerir l'ús de ganivetes però no té cap complicació.

Glaciar de Chardonnet
Al fons veiem grans montets, d'on venim. Les dimensions són molt bèsties!!!

Un cop dalt iniciem el descens en ràpel del coll, empalmem les dues cordes de 30m i així no hem de fer la reunió intermitja. Els següents de la cua ens tiren la corda des de dalt...
part final del ràpel

Glaciar du Saleina

Fenêtre de Saleina 3.267m

Unes bones "zetes" i cap a dalt..

Dalt el plateau du Trient
Cabane du Trient 3.170m

sorpresa: gent de la plana al refugi tu !!!!!!!